آموزش خوشنویسی, مجلات و مقالات خوشنویسی

مراحل و آزمون‌های خوشنویسی انجمن خوشنویسان | مقدماتی تا استادی

مراحل و آزمون‌های خوشنویسی انجمن خوشنویسان | مقدماتی تا استادی

مقدمه

انجمن خوشنویسان ایران معتبرترین نهاد آموزشی و مرجع رسمی در حوزه هنر خوشنویسی کشور است که از سال ۱۳۲۹ شمسی با همت استادان بزرگی چون سید حسین میرخانی، علی‌اکبر کاوه، ابراهیم بوذری و دیگر اساتید برجسته بنیان‌گذاری شد. این انجمن با ده‌ها هزار هنرجو و صدها شعبه در سراسر ایران (و حتی شعباتی در خارج از کشور) به طور گسترده به آموزش خوشنویسی مشغول است و مرجع اعطای مدارک رسمی خوشنویسی به هنرمندان این رشته محسوب می‌شود. مدرکی که هنرجو از انجمن خوشنویسان دریافت می‌کند نشان‌دهنده میزان مهارت عملی او در خوشنویسی است و از اعتبار بالایی در محافل هنری و حتی اداری برخوردار است. به طور مثال، مدرک ممتاز انجمن خوشنویسان در مقررات اداری معادل مدرک کارشناسی (لیسانس) تلقی شده و مدارج بالاتر چون فوق‌ممتاز معادل کارشناسی ارشد و استادی معادل دکتری در نظر گرفته می‌شوند. از این رو، کسب مدارک خوشنویسی انجمن نه تنها به منزله طی کردن مراحل یادگیری زیر نظر اساتید مجرب است، بلکه یک سرمایه‌گذاری آموزشی و حرفه‌ای به شمار می‌آید که می‌تواند در مسیر شغلی و هنری هنرجو تأثیرگذار باشد. در ادامه با مراحل مختلف آزمون‌های خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران و جزئیات هر مرحله آشنا می‌شویم.

 

مراحل آزمون‌های انجمن خوشنویسان ایران

مسیر پیشرفت در خوشنویسی نزد انجمن خوشنویسان به صورت پیوسته و مرحله‌به‌مرحله تعریف شده است. هنرجویان پس از طی دوره‌های آموزشی در کلاس‌های هر مرحله، در آزمون سراسری مربوط به همان مقطع شرکت می‌کنند و در صورت قبولی، مدرک رسمی آن دوره را دریافت می‌نمایند. این آزمون‌ها معمولاً سالی دو تا سه بار به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار می‌شوند (معمولاً در حوالی ماه‌های خرداد، شهریور و دی) تا هنرجویان سراسر ایران به شکل یکسان ارزیابی شوند. روند کلی برگزاری آزمون‌ها بدین صورت است که هنرجو با تجهیزات شخصی خود (قلم، مرکب مشکی و زیر‌دستی مناسب و در سطوح بالا همراه با کاغذ مناسب) در جلسه حاضر می‌شود و متن یا شعر آزمون به صورت شفاهی برای همه قرائت می‌گردد. سپس هنرجویان طی زمان مشخصی که در اختیار دارند، قطعه خوشنویسی خود را بر روی کاغذ (که توسط انجمن یا شعبه مربوط تأمین می‌شود) تحریر می‌کنند. برای جلوگیری از تقلید ترکیب‌بندی از روی متون چاپی، معمولاً متن امتحانی از پیش توزیع نمی‌شود و فقط شفاهی اعلام می‌گردد. پس از اتمام زمان، نوشته‌ها جمع‌آوری شده و به صورت کدگذاری‌شده و ناشناس به دفتر مرکزی انجمن در تهران ارسال می‌شوند. در آنجا تیمی از داوران که عموماً از استادان برجسته خوشنویسی هستند، هر اثر را بر اساس مجموعه‌ای از معیارهای فنی (شامل صحت ساختار حروف و اتصالات، ترکیب‌بندی، یکدستی کشیده‌ها، تناسبات، میزان پاکیزگی کار و…) ارزیابی می‌کنند. میانگین نمرات داوران نتیجه نهایی هر هنرجو را تعیین می‌کند. به این ترتیب، فرآیند برگزاری آزمون‌های انجمن در بالاترین حد ممکن از استاندارد، عدالت و شفافیت برخوردار است و مدرکی که هنرجو کسب می‌کند بازتاب‌دهنده مهارت واقعی او در آن سطح خواهد بود.

مسیر آموزشی خوشنویسی در انجمن شامل هفت مرحله پیاپی است که از دوره مقدماتی آغاز شده و به مرحله استادی ختم می‌گردد. در هر مرحله شرایط شرکت در آزمون، محتوای آزمون و سطح توقع از هنرجو تفاوت‌هایی با مراحل قبل دارد. همچنین محوریت اصلی آموزش و آزمون‌ها بر روی خط نستعلیق به عنوان مهم‌ترین و زیباترین خط فارسی است، هرچند در مراحل بالاتر هنرجو ملزم به یادگیری یک خط مکمل دیگر نیز خواهد شد (که در ادامه توضیح داده شده است). در ادامه هر یک از مراحل را به تفکیک شرح می‌دهیم:

 

دوره مقدماتی

دوره مقدماتی اولین گام رسمی برای هنرجویان خوشنویسی است. شرط ورود به این مرحله معمولاً گذراندن چند ماه آموزش پایه‌ای خوشنویسی نزد اساتید انجمن و تسلط نسبی بر اصول اولیه نگارش حروف و کلمات است. در این مقطع هنرجو با ابزار کار (قلم‌نی، مرکب، کاغذ، زیرمشقی) و مفاهیم مقدماتی مانند نحوه صحیح نشستن و گرفتن قلم، زاویه قلم (خوابی قلم) و شکل صحیح حروف در حالت‌های مختلف آشنا می‌شود. آزمون دوره مقدماتی بسیار ساده طراحی می‌شود تا مهارت‌های پایه هنرجو سنجیده شود. معمولاً در آزمون مقدماتی یک جمله کوتاه یا یک مصراع (نیم‌بیت شعر) به هنرجو اعلام می‌گردد تا آن را با قلم مشقی روی کاغذ بنویسد. قلم مشقی به قلم‌نی نسبتاً درشت‌تری گفته می‌شود (مثلاً با قطر نوک حدود ۳ تا ۵ میلی‌متر) که برای مشق‌های درشت و تمرین اولیه استفاده می‌شود. هنرجو باید عبارت داده‌شده را با رعایت اصول اولیه خوشنویسی نستعلیق (کشیده‌ها، نسبت ارتفاع حروف، کرسی کلمات و غیره) ترکیب‌بندی کرده و تحریر نماید. در مرحله مقدماتی معمولاً از حروف و کلماتی که ترکیبات بسیار پیچیده یا حروف مشکل‌نویسی (مثل حروف دارای دایره معکوس مانند «ع» و «ح» یا اتصالات دشوار) دارند، استفاده نمی‌شود تا هنرجوی مبتدی بتواند از عهده نگارش برآید. انتظار می‌رود هنرجو در این آزمون نشان دهد که شکل کلی حروف را درست می‌نویسد، فاصله و اتصالات را تا حدی رعایت می‌کند و می‌تواند یک ترکیب ساده را در ابعاد نسبتاً بزرگ به طور خوانا و بدون اشکال فاحش ارائه دهد. قبولی در آزمون مقدماتی به منزله آمادگی برای ورود به مراحل بالاتر است و هنرجو پس از آن می‌تواند وارد دوره‌های پیشرفته‌تر شود.

 

نمونه آزمون دوره مقدماتی انجمن خوشنویسان ایران

 

دوره متوسط

پس از مقدماتی، هنرجو به دوره متوسط راه می‌یابد که در حقیقت آغاز مسیر مدارک رسمی چهارگانه انجمن محسوب می‌شود. پیش‌نیاز شرکت در آزمون متوسط، داشتن مهارت‌های دوره مقدماتی و توصیه استاد مربوطه است؛ به بیان دیگر هنرجو باید دوره مقدماتی را گذرانده و تمرین کافی روی مشق‌های ابتدایی انجام داده باشد. دوره متوسط روی تکمیل الفبا و اتصالات و یادگیری ترکیبات پایه تمرکز دارد.

آزمون دوره متوسط معمولاً شامل نوشتن یک مصراع شعر یا جمله کوتاه است. این مصراع توسط مراقبین جلسه آزمون به‌صورت شفاهی به هنرجو اعلام می‌شود. هنرجو باید متن داده‌شده را به سلیقه خود روی کاغذ ترکیب‌بندی کرده و با قلم مشقی بنویسد. تأکید این مرحله بر صحت شکل حروف و اتصالات و نیز توانایی هنرجو در ایجاد یک ترکیب متعادل در یک سطر است. برخلاف مراحل بالاتر، در آزمون متوسط هنوز سخت‌ترین چالش‌های نستعلیق مطرح نمی‌شود؛ به عنوان مثال کلمات بسیار پیچیده، ترکیبات دشوار یا حروفی که نیاز به مهارت زیاد در کشیدن و گردش دارند (مانند ترکیبات حروف «س» و «ش» پیچیده یا اتصالات چند حرفی خاص) در متن آزمون متوسط به ندرت دیده می‌شوند. هدف این است که هنرجو ابتدا تسلط نسبی بر شکل صحیح حروف و قواعد اولیه کرسی کلمات پیدا کند. در ارزیابی این آزمون، داوران به مواردی همچون درست نوشتن اجزای حروف (مثلاً دندانه‌ها، سرکش‌ها)، میزان خوانابودن کلمات، رعایت فاصله‌ها و یکنواختی نسبی در مشق توجه می‌کنند. قبولی در دوره متوسط به معنای آن است که هنرجو پایه مستحکمی در خوشنویسی پیدا کرده و آماده ورود به مراحل بالاتر و چالش‌برانگیزتر است.

 

نمونه آزمون دوره متوسط انجمن خوشنویسان ایران

 

دوره خوش

سومین مرحله، دوره خوش نام دارد. این مرحله پس از متوسط قرار دارد و هنرجو برای شرکت در آزمون خوش باید مدرک متوسط را دریافت کرده و مدتی را صرف تقویت مهارت‌های خود کرده باشد (اغلب یک سال تمرین و آموزش پس از متوسط توصیه می‌شود). در دوره خوش، هنرجو با ترکیبات پیچیده‌تر شعر و متون آشنا می‌شود و شروع به استفاده از قلم با اندازه‌های متفاوت برای نوشتن در اندازه‌های مختلف می‌کند. تمرین‌های این دوره شامل مشق کلمات و ابیات شعر با قلم کتابت (ریزتر) در کنار قلم مشقی (درشت) است تا هنرجو بتواند اندازه‌های مختلف خط را کنترل کند.

آزمون دوره خوش نسبت به متوسط مفصل‌تر است و توانایی‌های متنوع‌تری را می‌سنجد. معمولاً در این آزمون یک بیت شعر کامل (دو مصراع) به هنرجو داده می‌شود. هنرجو باید این بیت را دو بار در یک صفحه بنویسد: یک بار با قلم مشقی (قطورتر، سر قلم حدود ۵ میلی‌متر) و بار دیگر با قلم کتابت که نازک‌تر است (سر قلم حدود ۱ میلی‌متر یا کمی بیشتر). نوشتن یک شعر با دو قلم متفاوت بدین منظور است که مهارت خوشنویس در هر دو مقیاس درشت و ریز سنجیده شود. در نوشتن با قلم مشقی، هنرجو باید توانایی کنترل قلم در ابعاد بزرگ‌تر را نشان دهد؛ مثلاً کشیده‌های بلند را یکدست بکشد، انحنای حروف را در اندازه بزرگ حفظ کند و ترکیب را در اندازه بزرگ هم‌وزن و موزون در صفحه قرار دهد. سپس در بخش قلم کتابت، همان بیت را در ابعاد کوچک‌تر می‌نویسد که نیازمند دقت بیشتر و ظرافت بالاتری است. انتظار می‌رود هنرجو بتواند زیبایی و خوانایی خط خود را در هر دو اندازه حفظ کند. از نظر محتوایی، اشعاری که در این مرحله داده می‌شود ممکن است شامل ترکیبات و کلمات مشکل‌تری نسبت به متوسط باشد تا هنر‌آزمون کمی به چالش کشیده شود. ممتحنین در ارزیابی آزمون خوش به این نکات توجه می‌کنند که آیا تناسبات حروف در هر دو نسخه رعایت شده؟ آیا در نوشتن ریز، ساختار حروف فدای کوچک‌نویسی نشده و همچنان اصالت فرم‌ها حفظ شده است؟ همچنین مقایسه تطبیقی بین نسخه مشقی و کتابت انجام می‌دهند تا میزان ثبات دست هنرجو روشن شود. کسب مدرک دوره خوش نشان‌دهنده آن است که هنرجو به سطح قابل قبولی از مهارت رسیده و می‌تواند هم درشت‌نویسی و هم ریزنویسی را با کیفیت مناسب انجام دهد. این مرحله مقدمه‌ای برای ورود به مراحل پیشرفته و حرفه‌ای‌تر خوشنویسی است.

 

نمونه آزمون دوره خوش انجمن خوشنویسان ایران

 

دوره عالی

مرحله چهارم دوره عالی نام دارد که ورود به آن مستلزم داشتن مدرک خوش و تمرین کافی پس از آن است (معمولاً حداقل یک سال کار مستمر روی سرمشق‌های عالی نزد اساتید). دوره عالی آغاز مراحل پیشرفته خوشنویسی است و هنرجو در این مقطع باید آمادگی رویارویی با چالش‌های جدی‌تری را داشته باشد. در کلاس‌های عالی، تاکید بر تکمیل ریزه‌کاری‌های نستعلیق، یادگیری قواعد پیشرفته ترکیب (به ویژه قطعه‌نویسی به شیوه چلیپا) و نیز آشنایی جدی‌تر با یک خط دوم (مثل شکسته‌نستعلیق یا یکی از خطوط قرآنی مانند نسخ یا ثلث) است. در واقع از مرحله عالی به بعد، برنامه آموزشی جامع‌تر می‌شود تا خوشنویس به مرزهای والاتری از هنر خود نزدیک شود.

آزمون دوره عالی مفصل و چندبخشی است و در سه بخش جداگانه برگزار می‌شود: بخش نستعلیق پیشرفته، بخش خط دوم، و بخش کتابت. هر سه بخش معمولاً در طی یک یا دو روز آزمون ارزیابی می‌شوند. در ادامه هر بخش را توضیح می‌دهیم:

۱) بخش نستعلیق (چلیپا): در آزمون نستعلیق عالی معمولاً دو بیت شعر به هنرجو داده می‌شود تا آن‌ها را به صورت یک قطعه چلیپا تحریر کند. چلیپا یکی از قالب‌های مرسوم قطعه‌نویسی در خوشنویسی ایرانی است که در آن معمولاً دو مصراع شعر به شکل ضربدری و مورب روی صفحه ترکیب می‌شوند؛ به طوری که یک مصراع در بالا به صورت اریب رو به بالا و مصراع بعدی مورب رو به پایین نوشته می‌شود (و گاه مصراع‌های تکرارشده در میان برای تکمیل ترکیب قرار می‌گیرند). نوشتن چلیپا قواعد و اصول خاصی دارد؛ از جمله نحوه قرارگیری بخش‌ها نسبت به هم، میزان متن، طول کشیده‌ها در متن چلیپا و تعادل فضای خالی. هنرجوی دوره عالی باید به خوبی از عهده ترکیب‌بندی و نوشتن شعر داده‌شده در قالب چلیپا برآید، به نحوی که قطعه حاصل از نظر زیبایی‌شناسی و اصول فنی قابل قبول باشد. داوران در این بخش به مواردی چون ترکیب صحیح چلیپا، میزان هماهنگی و توالی در خطوط مورب، خوانایی مصراع‌ها و عدم وجود اشکالات ساختاری در حروف دقت می‌کنند.

۲) بخش خط دوم (تخصص فرعی): هر هنرجوی دوره عالی علاوه بر نستعلیق، یک خط سنتی دیگر را نیز به عنوان خط تخصصی دوم خود انتخاب کرده است (این انتخاب معمولاً در طول دوره خوش یا ابتدای دوره عالی با مشورت استاد انجام می‌شود). گزینه‌های مرسوم خط دوم شامل شکسته‌نستعلیق (نستعلیق شکسته‌شده و تند‌نویس)، یا یکی از خطوط کلاسیک مثل نسخ و ثلث است. در آزمون بخش خط دوم، متنی متناسب با همان خط به هنرجو ارائه می‌شود. برای هنرجویی که خط دوم او شکسته‌نستعلیق است ممکن است یک بیت شعر یا عبارت ادبی داده شود تا آن را در قالب مناسب (اغلب چلیپا یا قطعه شکسته) بنویسد. برای هنرجویان خطوط نسخ یا ثلث معمولاً یک آیه قرآنی کوتاه یا حدیث در نظر گرفته می‌شود تا آن را با قواعد آن خط کتابت کنند. هدف این بخش ارزیابی مهارت هنرجو در خط دوم انتخابی‌اش است؛ به این معنا که آیا اصول و قواعد پایه آن خط متفاوت را نیز به‌خوبی فراگرفته و می‌تواند زیبایی‌های آن را پیاده کند یا خیر. مثلاً در شکسته‌نستعلیق، روانی و پیوستگی حروف و امتدادها مهم است، در حالی که در نسخ و ثلث میزان دقت در نقاط، اشکال اعراب و تناسبات دایره‌ای حروف سنجیده می‌شود. وجود این بخش در آزمون عالی باعث می‌شود هنرجو برای مراحل بالاتر تنها به یک قلم اکتفا نکند و دید وسیع‌تری در خوشنویسی پیدا کند.

۳) بخش کتابت (نستعلیق ریز): سومین قسمت آزمون عالی، کتابت یک متن پیوسته است. در این بخش قطعه‌ای نثر یا نظم نسبتاً طولانی (مثلاً یک پاراگراف داستان یا یک حکایت کوتاه، حدود ۱۰ تا ۱۵ سطر) در اختیار هنرجو قرار می‌گیرد تا آن را با قلم کتابت (ریزنویس) بر روی کاغذ تحریر کند. منظور از کتابت در اینجا، نوشتن متن‌های طولانی‌تر در قالب استاندارد و خوانا است؛ همان چیزی که برای نوشتن نسخه‌های خطی کتاب‌ها یا نامه‌ها به‌کار می‌رفته است. هنرجوی عالی باید نشان دهد که قادر است یک متن چندین سطری را با رعایت تمامی اصول، یکنواخت و بدون افت کیفیت از ابتدا تا انتها بنویسد. مواردی چون میزان خوانایی خطوط، یکدستی اندازه حروف در تمام سطرها، رعایت حاشیه‌های چپ و راست (تنظیم ابتدای سطرها و انتهای آنها)، صحیح نوشتن املای کلمات (به ویژه اگر اعراب‌گذاری یا شکل خاصی در نسخ/ثلث باشد) و تمیزی کار در این بخش ارزیابی می‌شوند. این مهارت برای یک خوشنویس پیشرفته بسیار حیاتی است زیرا نشان می‌دهد وی علاوه بر قطعه‌نویسی‌های هنری کوتاه، از عهده نوشتن متن‌های بلند نیز برمی‌آید.

با توجه به برگزاری سه بخش فوق، آزمون دوره عالی یک آزمون جامع از توانمندی‌های هنرجو است. شرط موفقیت در آزمون عالی آن است که هنرجو در هر سه حوزه به سطح قابل قبولی رسیده باشد: قطعه‌نویسی هنری با قلم درشت، تسلط نسبی بر یک خط کلاسیک دیگر، و کتابت خوانا و صحیح با قلم ریز. قبولی در دوره عالی بدین معناست که هنرجو اکنون یک خوشنویس توانا است که می‌تواند آثار جدی خلق کند. هنرجویان دارای مدرک عالی معمولاً صلاحیت تدریس دوره‌های پایین‌تر (مثلاً مقدماتی یا متوسط) را نیز پیدا می‌کنند و به عنوان خوشنویسان حرفه‌ای شناخته می‌شوند.

 

نمونه سه بخش آزمون دوره عالی انجمن خوشنویسان ایران

 

دوره ممتاز

پس از عالی، مرحله بعدی دوره ممتاز است که یکی از والاترین مدارک انجمن خوشنویسان به شمار می‌آید. برای ورود به دوره ممتاز، هنرجو باید مدرک عالی را کسب کرده باشد و معمولاً یکی دو سالی را صرف پختگی بیشتر در آثار خود نماید. بسیاری از هنرجویان پس از قبولی در عالی به محضر اساتید ارشد می‌روند تا ریزه‌کاری‌ها و نکات ظریف کارشان اصلاح شود و آماده جهش به ممتاز شوند. دوره ممتاز از آن جهت حائز اهمیت است که دریافت این مدرک حکم ورود به جرگه خوشنویسان برجسته را دارد و همان‌طور که در مقدمه ذکر شد ارزش آن به اندازه یک مدرک دانشگاهی کارشناسی ارزیابی می‌شود.

آزمون دوره ممتاز از نظر ساختار کلی شبیه آزمون عالی برگزار می‌شود و همچنان شامل بخش‌های چلیپا (نستعلیق پیشرفته)، خط دوم تخصصی و کتابت است. تفاوت اصلی در سطح دشواری و پیچیدگی متون و میزان سخت‌گیری داوران است. در بخش چلیپا، اشعاری که انتخاب می‌شوند اغلب دارای کلمات ثقیل‌تر و ترکیبات غیرمتداول‌تری هستند تا هنر هنرجو در ترکیب‌بندی‌های دشوار آزموده شود. مثلاً امکان دارد ترکیب حروف یا کلماتی مطرح شود که نیاز به مهارت بالا در تنظیم کشیده‌ها و فاصله‌گذاری دارند یا ابیاتی با حروف کمتر متداول (مانند حروف مهجور یا ترکیباتی با حروف خاص) انتخاب گردد. هنرجوی ممتاز باید نشان دهد که حتی در مواجهه با چنین موارد چالشی می‌تواند یک چلیپای موزون و چشم‌نواز خلق کند. در بخش خط دوم نیز ممکن است متون مشکل‌تری (برای شکسته نستعلیق مثلاً عباراتی با اتصالات بسیار تند و تغییرات زیاد، یا برای نسخ و ثلث آیاتی با ترکیب حروف پیچیده) ارائه شود. داوران انتظار دارند که هنرجو در خط دوم خود به درجه‌ای از تسلط رسیده باشد که اثرش کم از کار اساتید نداشته باشد. در بخش کتابت دوره ممتاز، متن انتخابی بلندتر است (گاه حدود ۱۵ تا ۲۰ سطر یا بیشتر) و محتوا می‌تواند کلمات مشکل‌تر شامل شود. استمرار کیفیت خط از ابتدای سطر اول تا انتهای سطر آخر در این مرحله بسیار مهم است؛ یعنی هنرجو نباید در میانه کار افت کیفی یا خستگی در خطش نمایان شود.

به طور کلی سطح توقع در آزمون ممتاز بسیار بالا است و جزئیاتی که شاید در مراحل قبل قابل اغماض بود، اینجا دقیق‌تر وارسی می‌شود. برای مثال کوچک‌ترین نقص در شکل یک حرف یا ناهمگنی جزئی در فاصله‌گذاری کلمات می‌تواند در نمره تأثیر بگذارد. چرا که فرض بر این است هنرجویی که تا ممتاز پیش آمده، تمامی اصول را بارها تمرین کرده و به درجه‌ای از پختگی رسیده که بتواند اثری کم‌ایراد ارائه دهد. قبولی در آزمون ممتاز افتخار بزرگی محسوب می‌شود و دارنده مدرک ممتاز به عنوان یک خوشنویس کاملاً حرفه‌ای شناخته می‌شود که می‌تواند در نمایشگاه‌ها شرکت کند، آثارش را عرضه نماید و در صورت علاقه به آموزش، به عنوان مدرس خوشنویسی فعالیت کند.

 


 

یک چلیپا به خط استاد امیرخانی بر روی کاغذ آهارمهره

نمونه سه بخش آزمون دوره ممتاز انجمن خوشنویسان ایران

 


دوره فوق‌ممتاز

مرحله فوق‌ممتاز مرحله‌ای تکمیلی و عالی‌ترین مدرک آموزشی انجمن قبل از درجه استادی است. به بیان دیگر، فوق‌ممتاز پل نهایی برای رسیدن به مرتبه استادی است. همه هنرجویان به این مرحله راه نمی‌یابند؛ تنها کسانی که واقعاً عشق و تعهد به خوشنویسی دارند و مدرک ممتاز را با موفقیت طی کرده‌اند، وارد مسیر فوق‌ممتاز می‌شوند. شرط اصلی شرکت در آزمون فوق‌ممتاز داشتن مدرک ممتاز (آن‌هم به صورت «ممتاز کامل») و گذشت مدت زمانی از اخذ آن است. طبق مقررات انجمن، معمولاً هنرجو باید حداقل دو سال پس از دریافت ممتاز خود به طور پیوسته به فعالیت و تمرین بپردازد و در این مدت در کلاس‌های اساتید صاحب‌نام (دارای مدرک استادی) کسب فیض کند تا برای آزمون فوق‌ممتاز آماده گردد. این مرحله بیش از هر چیز به پختگی هنری و خلاقیت خوشنویس می‌پردازد؛ زیرا هنرجوی فوق‌ممتاز دیگر تمامی قواعد و تکنیک‌ها را می‌داند و اکنون باید آنها را در خلق آثاری بدیع و کم‌نقص به کار گیرد.

محتوای آزمون فوق‌ممتاز نسبت به مراحل قبلی متنوع‌تر است و جنبه‌های مختلف هنر خوشنویسی را در بر می‌گیرد. قالب‌های امتحانی ممکن است بسته به برنامه انجمن کمی تغییر کنند، اما به طور کلی هنرجو باید در چند قالب پیشرفته نستعلیق مهارت خود را نشان دهد. برای مثال:

نوشتن یک قطعه کتابت طولانی‌تر و کاملاً بدون غلط با قلم ریز (احتمالاً متنی ادبی یا مذهبی مفصل).

نگارش یک یا چند چلیپای دشوار با مضامین سنگین‌تر یا ترکیبات ابتکاری. (در فوق‌ممتاز حتی ممکن است ترکیب چند چلیپا یا قطعه ترکیبی بزرگ‌تری درخواست شود.)

خلق یک اثر در قالب کتیبه: کتیبه‌نویسی یعنی نوشتن عبارتی در ابعاد بسیار درشت (مثلاً برای تابلوها یا کتیبه‌های دیواری) همراه با تزئینات یا ترکیب خاص. هنرجوی فوق‌ممتاز باید نشان دهد که اگر قطعه‌ای را در اندازه بسیار بزرگ (مثلاً روی کاغذ قطع ۵۰×۷۰ سانتیمتر) بنویسد، همچنان بر نسبت‌ها و زیبایی کار مسلط است.

اجرای یک سیاه‌مشق: سیاه‌مشق نوعی تمرین هنری در خوشنویسی است که خوشنویس یک کلمه یا جمله را به شکل تکراری و درهم روی هم می‌نویسد به طوری که صفحه مملو از حروف و کلمات درهم‌تنیده (معمولاً با ترکیب‌بندی آزاد و بداهه) می‌شود. سیاه‌مشق قدرت کمپوزیسیون و شهود هنری خوشنویس را نشان می‌دهد. در آزمون فوق‌ممتاز معمولاً از هنرجو خواسته می‌شود یک سیاه‌مشق بدیع با یک کلمه یا عبارت مشخص خلق کند. این کار میزان خلاقیت، جسارت و مهارت او در استفاده از فضای صفحه را محک می‌زند.

همچنین چون هنرجویان فوق‌ممتاز هر کدام یک رشته تخصصی دوم (مثل شکسته، نسخ یا ثلث) نیز دارند، ممکن است بخشی از آزمون به آن خط اختصاص یابد یا قبلاً در قالب دریافت «ممتازِ خط دوم» طی شده باشد. در بسیاری از موارد، آزمون فوق‌ممتاز برای هر یک از خطوط اصلی جداگانه برگزار می‌شود؛ یعنی هنرجویان متخصص در نستعلیق، شکسته، نسخ یا ثلث هر گروه، آزمون مخصوص به خود را دارند و مدرک فوق‌ممتاز در همان خط به آنها اعطا می‌شود. با این حال، از دارندگان مدرک فوق‌ممتاز انتظار می‌رود که لااقل در دو خط تسلط کافی داشته باشند (مثلاً نستعلیق و یک خط دیگر).

فضای آزمون فوق‌ممتاز بسیار جدی و حرفه‌ای است. معمولاً امتحان این مرحله به صورت متمرکز در مراکز استان یا پایتخت و زیر نظر هیئتی از اساتید صاحب‌نام انجام می‌شود. حتی گاهی برگزاری آن در رویدادهای خاص (مثل نمایشگاه‌ها یا موزه خوشنویسی) صورت می‌گیرد تا شأن والای این آزمون حفظ شود. قبولی در فوق‌ممتاز کار هر کسی نیست و مستلزم سال‌ها ممارست و عشق به هنر خوشنویسی است. کسی که مدرک فوق‌ممتاز دریافت می‌کند، در زمره معدود هنرمندانی قرار می‌گیرد که برای دریافت عنوان استادی آماده شده‌اند.

 

مرحله استادی

استادی بالاترین درجه رسمی در خوشنویسی ایران است که اعطای آن بر عهده شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان می‌باشد. مدرک استادی را می‌توان معادل درجه پروفسوری یا استادی کامل در دانشگاه دانست که تنها به برترین‌های یک رشته تعلق می‌گیرد. برای شرکت در آزمون یا ارزیابی استادی، خوشنویس حتماً باید مدرک فوق‌ممتاز داشته باشد و معمولاً چند سالی از اخذ آن گذشته باشد. در طی این سال‌ها انتظار می‌رود که فرد به پختگی کامل هنری رسیده و آثاری در خور یک استاد تمام ارائه کرده باشد. بسیاری از کسانی که سودای استادی در سر دارند، در این فاصله به تدریس در شعب انجمن، برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی یا گروهی، کسب عناوین برتر در مسابقات ملی و بین‌المللی و به طور کلی ارتقای پرکتیس هنری خود می‌پردازند تا رزومه و کارنامه درخشانی برای ارائه به شورای ارزشیابی استادی داشته باشند.

نحوه ارزیابی مرحله استادی کاملاً تخصصی و توسط هیئتی از اساتید طراز اول انجام می‌شود. در سال‌های اخیر انجمن خوشنویسان اقدام به برگزاری آزمون‌هایی برای اعطای مدرک استادی کرده است. این آزمون‌ها معمولاً به صورت متمرکز (مثلاً در تهران) با حضور جمع محدودی از خوشنویسان فوق‌ممتاز که واجد شرایط شناخته شده‌اند، برگزار می‌گردد. در این آزمون ممکن است از شرکت‌کنندگان خواسته شود طی مدت تعیین‌شده چند اثر ممتاز در حضور داوران خلق کنند. مثلاً نگارش یک یا دو قطعه چلیپا در حد کمال، نوشتن یک کتیبه بزرگ در حضور هیئت داوران، و شاید تکمیل یک سیاه‌مشق پیچیده یا هر گونه آزمون عملی دیگر که میزان استادی شرکت‌کنندگان را عیارسنجی کند. علاوه بر آزمون عملی، گاهی ارائه سوابق و آثار نیز مطرح است؛ بدین صورت که خوشنویس نمونه آثار شاخص خود (تابلوها، قطعات کتابت‌شده، آثار نمایشگاهی و …) را به شورای ارزشیابی ارائه می‌دهد تا از نظر کیفی مورد بررسی قرار گیرند. تنها افرادی که هم در آزمون عملی موفق شوند و هم کارنامه هنری قابل قبولی ارائه دهند، مفتخر به دریافت مدرک استادی انجمن خوشنویسان ایران می‌شوند. دریافت این عنوان در جامعه هنری ایران شأن و منزلت والایی دارد؛ استاد خوشنویس نه فقط یک هنرمند برجسته، که میراث‌دار یک سلسله هنری و مرجع تعلیم برای نسل بعدی محسوب می‌شود. به قول معروف، کار هر کس نیست که به درجه استادی برسد و این مقام نصیب هر هنرجویی نخواهد شد مگر آن‌که سال‌ها خاک قلم خورده و عشق و صبر فراوان به خرج داده باشد.

مدرک استادی انتهای رسمی مسیر آموزشی انجمن است. اما همان‌طور که استادان بزرگ خوشنویسی اذعان دارند، هنر خوشنویسی دریایی بی‌کران است و حتی پس از کسب این مدرک نیز فرآیند یادگیری و تکامل هنری پایان نمی‌یابد. استادان واقعی همواره خود را هنرجویانی در حال یادگیری می‌دانند و به تمرین و خلق آثار جدید ادامه می‌دهند. با این حال، از منظر جایگاه حرفه‌ای، یک استاد خوشنویس در بالاترین قله این هنر ایستاده و می‌تواند نقشی اساسی در آموزش، گسترش و اعتلای خوشنویسی ایفا کند.

 

یک چلیپا به خط استاد امیرخانی بر روی کاغذ آهارمهره

لزوم یادگیری خط دوم از مرحله ممتاز به بعد

یکی از نکات مهم در ساختار آموزشی انجمن خوشنویسان ایران، الزام فراگیری یک خط دوم (مکمل) در کنار خط نستعلیق از مراحل بالاتر است. به طور مشخص، از دوره عالی به بعد هنرجو باید علاوه بر ادامه کار در خط اصلی خود (که معمولاً نستعلیق است)، یک قلم دیگر را به صورت جدی دنبال کند و توانایی خود را در آن به اثبات برساند. هدف از این شرط آن است که خوشنویس درک عمیق‌تری از هنر خوشنویسی پیدا کند و دامنه مهارت‌هایش به یک خط محدود نماند. هر یک از خطوط کلاسیک اسلامی (نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، نسخ، ثلث، رقاع، و غیره) ویژگی‌ها، نسبت‌ها و زیبایی‌شناسی خاص خود را دارند. وقتی هنرجویی که مثلا سال‌ها نستعلیق کار کرده است به سراغ خط دومی مثل شکسته می‌رود، در می‌یابد که اگرچه پایه بسیاری از حرکات یکی است، اما برای کسب مهارت در شکسته باید انعطاف دست و سرعت تحریر خود را بالا ببرد و قواعد متفاوتی را رعایت کند. یا کسی که پس‌زمینه نستعلیق دارد و خط دومی چون نسخ را انتخاب می‌کند، تمرین در نسخ به او دقت در جزئیات و استحکام درساختار حروف را می‌آموزد، چرا که نسخ انضباط و قالب‌بندی متفاوتی دارد.

در عمل، انجمن خوشنویسان اجازه می‌دهد هنرجوی عالی خط دوم مورد علاقه خود را برگزیند و همان را به عنوان رشته مکمل ادامه دهد. عموماً بیشترین انتخاب هنرجویان ایرانی برای خط دوم، شکسته‌نستعلیق است (چون از خانواده نستعلیق و نزدیک به آن است و در عین حال زیبایی‌ها و ظرایف ویژه‌ای دارد). بعد از آن خطوط نسخ و ثلث نیز محبوبیت دارند، به‌خصوص برای کسانی که به کتابت قرآن کریم یا کتیبه‌نویسی علاقه‌مندند. در آزمون‌های عالی، ممتاز و فوق‌ممتاز، بخش مجزایی برای ارزیابی توانایی خوشنویس در خط دوم در نظر گرفته می‌شود (همان‌گونه که در توضیحات مراحل عالی و ممتاز اشاره شد). به عنوان مثال، یک خوشنویس ممتازِ شکسته‌نستعلیق باید بتواند یک چلیپا یا قطعه شکسته را استادانه اجرا کند تا نمره قبولی بگیرد، یا خوشنویس ممتازِ نسخ باید آیه ارائه‌شده را به خوبی کتابت کند. بدین ترتیب، از سطح ممتاز به بالا مدرکی که اعطا می‌شود در واقع همراه با ذکر تخصص فرعی هنرمند است (مثلاً عالی نستعلیق با خط دوم نسخ). حتی در مرحله استادی نیز این تنوع لحاظ می‌گردد، به طوری که ممکن است فردی استاد نستعلیق و شکسته باشد و فرد دیگری استاد نستعلیق و ثلث؛ هرچند در هر صورت تسلط بر نستعلیق وجه مشترک همه اساتید به شمار می‌رود.

یادگیری خط دوم علاوه بر افزایش مهارت، چشم‌انداز هنری فرد را گسترده‌تر می‌کند. هنرجویی که دو خط را موازی تمرین می‌کند، معمولا دید مقایسه‌ای بهتری نسبت به ظرایف هر کدام پیدا می‌کند و حتی می‌تواند خلاقیت بیشتری در ترکیب عناصر به خرج دهد. البته فراگیری همزمان دو خط کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان و تلاش مضاعف دارد، از همین رو انجمن این امر را فقط برای مراحل پیشرفته الزام کرده است؛ یعنی وقتی هنرجو الفبای زیبایی‌شناسی خوشنویسی را در یک خط به خوبی آموخت، به سراغ خط دیگر برود. در مجموع، از مقطع ممتاز به بعد داشتن خط دوم نه تنها یک الزام است بلکه می‌توان آن را یک امتیاز ویژه دانست که خوشنویس را از تک‌بعدی بودن خارج کرده و به درجه استادی نزدیک‌تر می‌کند.

 

نکات کاربردی برای آمادگی آزمون‌های انجمن خوشنویسان

موفقیت در آزمون‌های خوشنویسی تنها به داشتن مهارت نوشتن حروف زیبا ختم نمی‌شود، بلکه نیازمند برنامه‌ریزی، تمرین هدفمند و آمادگی ذهنی و جسمی مناسب نیز هست. در این بخش به چند محور مهم از توصیه‌های کاربردی اساتید و نکات کلیدی که می‌تواند هنرجویان را برای شرکت در آزمون‌های انجمن خوشنویسان آماده‌تر کند، می‌پردازیم:

منابع تمرینی و آموزشی پیشنهادی

سرمشق‌های انجمن و کتاب‌های آموزشی معتبر: اولین و مهم‌ترین منبع برای تمرین، سرمشق‌هایی است که اساتید در کلاس یا جزوات رسمی انجمن ارائه می‌کنند. هنرجویان باید این سرمشق‌ها را بارها و بارها مشق‌کنند و بکوشند عیناً مطابق الگو بنویسند تا دستشان شکل صحیح حروف را به خاطر بسپارد. همچنین کتاب‌هایی مثل رساله میرعماد، آموزش خط استاد کابلی یا مجموعه سرمشق‌های خوشنویسی منتشر شده توسط انجمن می‌تواند راهنمای مفیدی باشد. این منابع رسمی، اصول را قدم‌به‌قدم آموزش داده و تمرین‌های سطح‌بندی‌شده ارائه می‌کنند. استفاده از آنها به هنرجو کمک می‌کند مطمئن باشد در مسیر درستی تمرین می‌کند.

آثار قدما و اساتید خوشنویسی: نگاه کردن و مشق‌کردن از روی کارهای برجسته استادان قدیم و معاصر یکی از بهترین روش‌های ارتقای سلیقه و توانایی است. توصیه می‌شود هنرجویان از همان مراحل مقدماتی، دقت در آثار خوشنویسان طراز اول (مثل میرعماد، درویش عبدالمجید، عمادالکتاب، سید حسین میرخانی، غلامحسین امیرخانی، کیخسرو خروش و ده‌ها استاد بزرگ دیگر) را سرلوحه قرار دهند. البته مشق از روی اثر استادان با تقلید کورکورانه تفاوت دارد؛ هدف این است که چشم هنرجو به زیبایی‌های یک ترکیب یا شکل دقیق حروف عادت کند و آنها را در مشق خود به کار بندد، نه اینکه صرفاً بدون فهم، کپی کند. با تحلیل کردن قطعات استادان ،مثلاً اینکه چرا این کشیده در این جا بلندتر نوشته شده یا چگونه فضای خالی پر شده ، می‌توان نکات زیادی آموخت.

ابزار مناسب برای تمرین: منابع تمرینی تنها به متون محدود نمی‌شود؛ بلکه تهیه ابزار باکیفیت نیز نقش مهمی در بهبود خط دارد. یک قلم‌نی خوب تراش‌خورده با چاقوی تیز، دوات و مرکب مرغوب (مرکب کاملاً مشکی با غلظت مناسب) و کاغذ خوش‌کیفیت (مثل کاغذ کاهی اعلا برای مشق یا کاغذ گلاسه آهارمهره‌شده برای تمرینات قطعه) همگی جزو ملزومات یک تمرین مؤثرند. گاهی هنرجویان بی‌تجربه از ابزار نامرغوب استفاده می‌کنند و نتیجه دلخواه نمی‌گیرند. استفاده از قلم و کاغذ مناسب باعث می‌شود حروف به تمیزی و درستی شکل بگیرند و اشکالات کار بهتر نمایان شوند. بهترین لوازم و ابزار خوشنویسی را می توانید از ماناخط تهیه نمایید.

تمرین منظم و تدریجی: مهم‌ترین منبع پیشرفت خودِ هنرجو و پشتکار اوست. هیچ کتاب یا استاد مشهوری جای مشق روزانه را نمی‌گیرد. به قول خوشنویسان قدیم مشک آن است که خود ببوید، نه آن‌که عطار بگوید؛ یعنی تا وقتی هنرجو شخصاً ساعت‌ها مشق نکند، صرف دانستن نکات تئوری یا دیدن آثار خوب به ثمر کافی نخواهد رسید. بنابراین برنامه‌ریزی منظم (مثلاً هر روز حداقل یکی دو ساعت تمرین) و افزایش تدریجی زمان و سختی تمرین‌ها بهترین راه برای آماده‌سازی جهت آزمون است.

 

توصیه‌های اساتید خوشنویسی برای موفقیت

بسیاری از استادان مجرب خوشنویسی توصیه‌هایی عملی برای هنرجویان دارند تا در مسیر یادگیری و نیز هنگام شرکت در آزمون‌ها بهترین نتیجه را بگیرند. برخی از مهم‌ترین این توصیه‌ها عبارت‌اند از:

از پایه محکم شروع کنید: اساتید همیشه تأکید می‌کنند که در خوشنویسی عجله جایز نیست. هنرجویان باید ابتدا روی پایه‌ترین اصول (شکل صحیح حروف مفرد، نحوه اتصال‌ها، کرسی کلمات و…) کاملاً مسلط شوند و سپس به سراغ تزئینات و سرعت بروند. اگر پایه درست گذاشته نشود، در مراحل بالا اشکالات اولیه تبدیل به مانع جدی خواهند شد. پس توصیه می‌شود حتی اگر لازم است زمان بیشتری در مقدماتی و متوسط صرف کنید، این کار را انجام دهید تا مبانی کارتان محکم شود.

زیاد مشق شب بنویسید (اما درست): اصطلاح مشق شب در خوشنویسی به معنی تکلیف تمرینی است که هنرجو باید در خانه انجام دهد. استادان توصیه می‌کنند هنرجوی جدی علاوه بر کلاس، در خانه هم هر روز مشق کند. اما کیفیت تمرین مهم‌تر از کمیت آن است. بهتر است یک صفحه مشق تمیز و دقیق با حوصله نوشته شود تا اینکه ده صفحه تند و پراشتباه پر شود. هر تمرین خود را بعد از نوشتن با دقت نگاه کنید، با نمونه استاد مقایسه کنید و اشکالات را بیابید. اگر امکانش هست از استاد یا هنرجویان با‌تجربه‌تر بخواهید مشق شما را تصحیح کنند. این بازخوردها بسیار ارزشمند است.

از راهنمایی اساتید بهره بگیرید: خوشنویسی هنری است که سینه‌به‌سینه منتقل می‌شود. حتی بهترین کتاب‌ها هم جایگزین حضور در محضر استاد نمی‌شوند. توصیه اساتید این است که تا حد ممکن در کلاس‌های حضوری خوشنویسی شرکت کنید، از نزدیک راهنمایی بگیرید و رفع اشکال کنید. مشاهده نحوه دست گرفتن قلم توسط استاد، دیدن چگونگی اجرای یک حرف توسط یک خوشنویس ماهر و شنیدن نکاتی که به صورت شفاهی منتقل می‌شود، تأثیر شگرفی در پیشرفت دارد. همچنین شرکت در نمایشگاه‌های خوشنویسی، جلسات نقد و بررسی آثار یا نشست‌های خوشنویسان می‌تواند افق دید شما را وسیع‌تر کند.

صبور و باانگیزه باشید: مسیر خوشنویسی طولانی و پرفرازونشیب است. اساتید دائماً به شاگردان گوشزد می‌کنند که نباید از کند پیش رفتن یا مواجهه با موانع دلسرد شد. ممکن است هنرجویی در یک مقطع احساس کند پیشرفتش کند شده یا برخی حروف را هرچه تمرین می‌کند باز مطلوب نمی‌نویسد؛ در این مواقع حفظ انگیزه و ادامه‌دادن تمرین رمز عبور از رکود است. استادان بزرگی بوده‌اند که خود سال‌ها شاگردی کرده‌اند و با صبر و مداومت به درجات عالی رسیده‌اند. پس شما نیز به مسیر اعتماد کنید و هرگز دست از آموختن برندارید. برای آشنایی با برترین اساتید خوشنویسی می توانید اینجا کلیک کنید.

 

اشتباهات رایج در آزمون‌های خوشنویسی

آگاهی از خطاهای متداولی که هنرجویان در آزمون‌ها مرتکب می‌شوند می‌تواند به شما کمک کند تا از آنها اجتناب نمایید. در زیر به چند اشتباه رایج اشاره می‌کنیم:

آماده‌نکردن ابزار و لوازم: برخی هنرجویان بدون بررسی قبلی با قلم فرسوده یا مرکب نامناسب سر جلسه حاضر می‌شوند. نتیجه این می‌شود که مثلاً قلم در حین نوشتن خوب مرکب‌رسانی نمی‌کند یا کاغذ به خاطر مرکب رقیق پخش‌دار می‌شود. همیشه قبل از آزمون، ابزار خود را بازبینی کنید؛ قلم نی را به‌خوبی بتراشید، مرکب تازه و باکیفیت همراه داشته باشید (و حتی یک شیشه ذخیره احتیاطی) و چند قلم یدک با اندازه‌های مختلف آماده کنید که اگر نوک یکی شکست یا مشکل پیدا کرد، گزینه جایگزین داشته باشید.

بی‌دقتی در خواندن یا شنیدن متن: گاهی پیش می‌آید که هنرجو متن شعر یا جمله اعلام‌شده را به درستی متوجه نمی‌شود و کلمه‌ای را غلط می‌نویسد یا جا می‌اندازد. چون متن به صورت شفاهی گفته می‌شود، با دقت گوش کنید و اگر لازم است از مراقب یا ممتحن بخواهید متن را تکرار کند. حتی می‌توانید ابتدا متن را با مداد گوشه‌ کاغذ برای خود یادداشت کنید تا دقیقا بدانید چه می‌خواهید بنویسید (البته این کار باید سریع و قبل از شروع به خوشنویسی باشد). نوشتن یک کلمه غلط یا ناقص، حتی اگر خط شما زیبا باشد، می‌تواند به مردودی شما بینجامد.

عجله در ترکیب‌بندی و شروع به نوشتن: یک اشتباه متداول این است که هنرجو بلافاصله پس از شنیدن متن، بدون فکر ترکیب‌بندی و طرح کلی، شروع به نوشتن می‌کند. توصیه می‌شود قبل از حرکت قلم، چند ثانیه در ذهن ترکیب را مجسم کنید؛ محل قرارگیری کلمات در سطر، جای کشیده‌ها، میزان و فاصله سطرها (اگر چند سطر می‌نویسید) را تصور کنید. حتی برخی خوشنویسان ابتدا با پشت قلم یا مداد کمرنگ روی کاغذ جای کلمات را علامت می‌گذارند تا ترکیب‌بندی بهتری داشته باشند. عجله ممکن است باعث شود در انتهای کار جا کم بیاورید یا ترکیب ناهمگون شود.

فراط در تزئینات یا حرکات اضافه: در جلسه آزمون بهتر است ساده و پاکیزه بنویسید نه این‌که دنبال نمایش تکنیک‌های خاص یا تزئین بیش از حد باشید. مثلا برخی هنرجویان در کشیدن حروف کشیده مثل «ر» یا «م» مبالغه می‌کنند یا بیش از حد دور حروف را دندانه تزئینی می‌دهند. این کارها اگرچه ممکن است در جای خود زیبا باشد، اما در امتحان احتمال خطا را بالا می‌برد و ممکن است از نظر داوران حرکت اضافه تلقی شود. تمیزی، خوانایی و صحت فرم حرف‌ها را فدای زرق‌وبرق نکنید.

کم‌توجهی به پاکیزگی و ارائه کار: گاهی یک اثر خوشنویسی از نظر فرم حروف خوب است ولی کاغذ کثیف یا پُر از اثر دست مرکبی شده یا خطوط راهنما پاک نشده و منظره بدی ایجاد کرده است. این نکات در نمره تأثیر دارد. در طول نوشتن مراقب تمیزی کار باشید؛ زیر‌دستی تمیز به همراه داشته باشید تا مرکب اضافه را بگیرید، هنگام استراحت دست، نوک قلم را روی لبه دوات پاک کنید که چکه نکند، و پس از اتمام کار اگر اثری از خطوط مدادی راهنماست به آرامی آنها را پاک کنید. ارائه یک برگه تمیز و آراسته نشان‌دهنده دقت و حرفه‌ای‌گری شماست.

نداشتن مدیریت زمان: هرچند معمولاً زمان آزمون‌های خوشنویسی به اندازه کافی سخاوتمندانه است، اما دیده شده برخی هنرجویان کند آن‌قدر وقت صرف جزییات می‌کنند که بخش‌هایی از کار نیمه‌تمام می‌ماند، یا بالعکس آن‌قدر با عجله می‌نویسند که خیلی زود کار را تمام کرده و بعد متوجه اشتباهاتشان می‌شوند. زمان را هوشمندانه مدیریت کنید؛ نه آن‌قدر وسواس به خرج دهید که وقت کم بیاورید، نه آن‌قدر تند که کیفیت افت کند. یک راه تمرین مدیریت زمان، شبیه‌سازی آزمون در منزل است. برای خودتان زمان بگیرید و سعی کنید در مدت تعیین‌شده قطعه‌ای را کامل کنید تا در جلسه واقعی بدانید چطور سرعت خود را تنظیم نمایید.

 

مدت زمان مورد نیاز برای آمادگی هر مرحله

طول مدت یادگیری و آمادگی برای هر یک از مراحل خوشنویسی می‌تواند بسته به توانایی و پشتکار فرد متفاوت باشد؛ اما تجربه اساتید نشان می‌دهد که به طور میانگین زمانی در حدود یک سال تمرین و آموزش مداوم برای تسلط بر محتوای هر مرحله لازم است. یعنی اگر شما امروز آزمون مقدماتی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید، برای شرکت در آزمون متوسط بهتر است حداقل یک سال کار مداوم (زیر نظر استاد یا با برنامه منظم) را پشت سر بگذارید. به همین ترتیب از متوسط تا خوش، خوش تا عالی و عالی تا ممتاز معمولاً هر کدام یک سال زمان می‌برد. البته این یک قانون خشک و قطعی نیست؛ هنرجویان مستعد و پرتلاش گاهی سریع‌تر پیشرفت می‌کنند و ممکن است در بازه‌های کوتاه‌تر نیز آماده آزمون بعدی شوند. در مقابل، برخی افراد بسته به مشغله یا نیاز به تمرین بیشتر ممکن است بیش از یک سال در یک مرحله بمانند که امری طبیعی است.

 

چند نکته مهم در مورد زمان‌بندی پیشرفت:

کیفیت را فدای سرعت نکنید. این وسوسه برای برخی وجود دارد که هرچه زودتر مدارج را طی کنند و مثلاً ظرف چند سال به ممتاز برسند. اما اگر این سرعت باعث شود یادگیری عمقی صورت نگیرد، در مراحل بالا دچار مشکل خواهید شد. بهتر است اگر استاد شما صلاح می‌داند مدتی بیشتر در یک مرحله بمانید، حرف او را بپذیرید.

تمرین مداوم، حتی در زمان استراحت بین دوره‌ها: معمولاً پس از هر آزمون، تا دوره بعدی چند ماه فاصله است (مثلاً اگر خرداد امتحان داده‌اید، آزمون بعدی دی‌ماه است). حتی اگر قصد دارید در آزمون بعدی شرکت نکنید و یک نوبت را رد کنید، در این فاصله تمرین را قطع نکنید. استمرار، رمز حفظ مهارت دست است.

مراحل پیشرفته‌تر زمان و تلاش بیشتری می‌طلبند: به خصوص از ممتاز به بالا، شاید دو سال یا بیشتر نیاز باشد تا آماده شوید. چنان‌که اشاره شد، برای فوق‌ممتاز حداقل دو سال بعد از ممتاز شرط شده است. پس واقع‌بین باشید و خود را تحت فشار غیرمنطقی قرار ندهید. مهم رسیدن به نتیجه استادی است، نه صرفاً سریع رسیدن.

به طور خلاصه، هر مرحله را فرصتی برای ارتقای هنر خود بدانید و زمان کافی به آن اختصاص دهید. عجله نکردن و عمیق یادگرفتن در نهایت شما را زودتر به مقصد خواهد رساند.

 

نکات روان‌شناختی و آمادگی روز آزمون

علاوه بر مهارت فنی، آمادگی ذهنی و روانی در روز امتحان نقش بسیار مهمی در عملکرد شما دارد. ممکن است هنرجویی که در خانه و کلاس بسیار خوب می‌نویسد، به دلیل استرس یا شرایط جلسه امتحان، نتواند توانایی واقعی خود را بروز دهد. برای جلوگیری از این حالت، به توصیه‌های زیر توجه کنید:

شب قبل استراحت کافی داشته باشید: خستگی جسمی می‌تواند دقت دست و تمرکز ذهن را کاهش دهد. سعی کنید شب پیش از آزمون زودتر بخوابید و آرامش داشته باشید. از تمرین سنگین در شب امتحان خودداری کنید؛ اگر خیلی میل به نوشتن دارید فقط مروری سبک بر چند سرمشق برای رفع استرس کافی است. نیروی خود را برای روز بعد ذخیره کنید.

وسایل مورد نیاز را از قبل آماده کنید: روز امتحان دنبال جمع کردن وسایل نباشید. از شب قبل قلم‌ها، دوات، مرکب، زیرانداز، دستمال کاغذی، کاغذ اضافه (اگر لازم است)، کارت عضویت یا کارت ورود به جلسه و سایر ملزومات را در کیف خود بگذارید. این کار هم از استرس صبحگاهی کم می‌کند و هم احتمال فراموش کردن چیزی را از بین می‌برد.

زودتر به محل آزمون بروید: حداقل نیم‌ساعت قبل از زمان اعلام‌شده در محل حضور داشته باشید. این باعث می‌شود فرصت کافی برای پیدا کردن صندلی خود، تنظیم وسایل روی میز، آشنایی با جو سالن و حتی صحبت کوتاه با دوستان برای کاهش اضطراب داشته باشید. با طمأنینه مستقر شوید و از شتاب‌زدگی پرهیز کنید.

چند نفس عمیق و آرام‌کننده بکشید: قبل از شروع امتحان، چند دم و بازدم عمیق انجام دهید تا ضربان قلب و هیجان خود را کنترل کنید. این یک تکنیک ساده ولی مؤثر است که ذهن را آرام کرده و تمرکز را بالا می‌برد. می‌توانید چشمان خود را برای چند لحظه ببندید و تصور کنید که در منزل مشغول یک مشق عادی هستید؛ این کار فضای استرس‌آور جلسه را کمرنگ می‌کند.

مثبت‌اندیش باشید و به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید: تلقین‌های مثبت نقش زیادی در عملکرد شما دارند. به خود بگویید که برای این لحظه تمرین کرده‌اید و بهترین خودتان را ارائه خواهید داد. از مقایسه کردن خود با دیگران در سالن امتحان جداً بپرهیزید. اگر دیدید کسی خیلی سریع‌تر یا به ظاهر بهتر می‌نویسد، دچار اضطراب نشوید؛ هر کس سبک کار خود را دارد. روی کار خودتان متمرکز بمانید.

مدیریت اضطراب حین نوشتن: ممکن است در حین نوشتن دستتان بلرزد یا احساس کنید دچار استرس شده‌اید. در این مواقع، برای چند ثانیه دست از نوشتن بکشید، دست‌های خود را آرام تکان دهید و یک نفس عمیق دیگر بکشید. نوشیدن جرعه‌ای آب (اگر امکان بردن بطری آب هست) نیز می‌تواند مفید باشد. با خودتان تکرار کنید که «آرام باش، همه چیز خوب پیش می‌رود.» سپس ادامه دهید.

بعد از امتحان به خود پاداش دهید: صرف‌نظر از اینکه چه نتیجه‌ای کسب می‌کنید، حضور در آزمون و تلاش برای آن یک موفقیت است. پس از پایان جلسه، کار را تمام‌شده فرض کنید و ذهنتان را درگیر «چه خواهد شد» نکنید. یک خوراکی خوشمزه میل کنید یا با دوستان به گپ و گفت مشغول شوید. به خودتان بابت تلاشی که کردید تبریک بگویید. این کار موجب می‌شود ذهنیت مثبتی نسبت به امتحان در دفعات بعد هم داشته باشید.

با به‌کارگیری این توصیه‌های روان‌شناختی، می‌توانید با اعتمادبه‌نفس و آرامش بیشتری در جلسه امتحان حاضر شوید و توانایی‌های واقعی خود را نشان دهید. به یاد داشته باشید که اندکی استرس طبیعی است و حتی استادان با تجربه نیز ممکن است در اجرای یک قطعه مهم دچار هیجان شوند؛ مهم نحوه مدیریت آن است که شما با تمرین و تکنیک‌های ذهنی می‌توانید به خوبی از عهده‌اش برآیید.

 

جمع‌بندی

آزمون‌های انجمن خوشنویسان ایران یک مسیر پلکانی و سنجیده را پیش پای علاقمندان به هنر خوشنویسی قرار می‌دهد تا گام‌به‌گام مهارت خود را پرورش دهند و به مرحله استادی برسند. این آزمون‌ها با ساختار منظم و استاندارد خود، نه تنها سطح توانایی هنرجویان را ارزیابی می‌کنند، بلکه به آنها انگیزه‌ای برای استمرار تمرین و تلاش می‌بخشند. هر مدرکی که هنرجو کسب می‌کند ثمره ماه‌ها و سال‌ها مشق و ممارست است و به منزله تأییدی بر پیشرفت او در این هنر اصیل محسوب می‌شود. اما در نهایت باید به یاد داشت که دریافت مدرک پایان راه نیست؛ بلکه آغازی است برای ورود به مرحله جدیدی از خلاقیت و یادگیری. خوشنویسی هنری است که با جان و روح هنرمند سر و کار دارد و هر چه بیشتر در آن پیش می‌روید، وابستگی و عشق شما به آن عمیق‌تر می‌شود.

بنابراین چه در ابتدای مسیر باشید و چه در آستانه مراحل عالی، استمرار در تمرین و حفظ عشق و علاقه رمز موفقیت شما خواهد بود. آزمون‌های انجمن به عنوان ایستگاه‌هایی در این مسیر طولانی عمل می‌کنند تا هم توان شما را محک بزنند و هم جهت حرکت را به شما نشان دهند. با برنامه‌ریزی صحیح، بهره‌گیری از تجربه اساتید و پشتکار و صبوری، می‌توانید این مراحل را یک‌به‌یک پشت سر گذاشته و روزی در جایگاه یک استاد خوشنویسی افتخار شاگردپروری و خلق آثار ماندگار را نصیب خود کنید. پس قلم نی را پر از مرکب عشق کنید و با توکل بر خداوند، این مسیر زیبا را ادامه دهید که آینده از آن تلاش‌گران است. موفق باشید!

به این مطلب امتیاز بدید‍!

میانگین امتیاز ۳.۴ / ۵. تعدادی امتیاز: ۲۵

3 دیدگاه در “مراحل و آزمون‌های خوشنویسی انجمن خوشنویسان | مقدماتی تا استادی

  1. مغاک گفت:

    سپاس 🙏

  2. زهرا گفت:

    آیا واقعا مدرک ممتاز معادل مدرک لیسانس است ؟

    1. محمد جواد گفت:

      باسلام. بله عزیز. در معادل سازی مدارک، مدرک ممتاز خوشنویسی معادل لیسانس تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *