انجمن خوشنویسان ایران و شعبه های آن

انجمن خوشنویسان ایران یکی از موسسات و مجامع هنری مهم در ایران است که از سال ۱۳۲۹ شمسی با نام « کلاس های آزاد خوشنویسی » فعال بوده و در تاریخ ۱۹/۰۶/۱۳۴۶ با نام « انجمن خوشنویسان ایران » به ثبت رسیده است. طبق اخرین نسخه اساسنامه انجمن خوشنویسان ایران که در سال ۱۳۹۷ به ثبت رسیده است، انجمن خوشنویسان با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اقدامات زیر می پردازد :

۱- تعلیم و ترویج خوشنویسی در خط های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشی خط و خط تحریری در داخل و خارج کشور

۲- آشنا کردن مردم با هنر خوشنویسی

۳- آموزش هنرهای مرتبط با خوشنویسی مانند تذهیب و …

۴- تلاش در جهت ایجاد و برگزاری موزه ها، نمایشگاه ها، آموزشگاه ها ، انتشارات ، فروشگاه و امثالهم

۵- کارشناسی و اصالت سنجی آثار هنری

برای مشاهده نسخه کامل اساسنامه انجمن خوشنویسان ایران، اینجا کلیک کنید.

انجمن خوشنویسان ایران یکی از معدود موسسات هنری غیردولتی است که تقریبا در تمام استان ها و شهر های کشور شعبه دارد و به فعالیت می پردازد. به طوری که علاوه بر آموزش خوشنویسی، برگزاری آزمون های مختلف خوشنویسی به صورت متمرکز و همزمان را نیز انجام می دهد. در حال حاضر رئیس انجمن خوشنویسان ایران استاد میرحیدر موسوی،

لوگو و تصویر انجمن خوشنویسان ایران
لوگو و تصویر انجمن خوشنویسان ایران

 

تأسیس انجمن خوشنویسان ایران

در ابتدا کلاس های آزاد خوشنویسی با همت اساتیدی چون استادان سید حسن میرخانی ، سید حسین میرخانی ، علی اکبر کاوه و … با همکاری وزارت فرهنگ و هنر وقت، تأسیس و راه اندازی شد و پس از گذشت ۷۴ سال، تا به امروز به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

شعبه های انجمن خوشنویسان ایران در سراسر کشور

خوشبختانه انجمن خوشنویسان ایران تقریبا در تمام شهرهای کشور تشکیلات و شعبه دارد و به آموزش خوشنویسی به هنرجویان و علاقه مندان به هنر خوشنویسی می پردازد. این گستردگی شعبات در کشور باعث می شود که اغلب علاقه مندان به هنر خوشنویسی و خطاطی به کلاس های آموزش خوشنویسی دسترسی داشته باشند و بتوانند آموزش و یادگیری این هنر را پیگیری کنند. همچنین انجمن خوشنویسان ایران در خارج از ایران و در کشور هایی مانند انگلستان، کانادا و … نیز دارای شعبه های فعال می باشد. انجمن خوشنویسان ایران در شهر تهران ۴۰ شعبه و در دیگر شهر های کشور ۳۷۱ شعبه دارد. برای مشاهده لیست شعبات انجمن خوشنویسان ایران در شهرهای غیر تهران اینجا کلیک کنید. همچنین انجمن در ۷ کشور دیگر بغیر از ایران نیز دارای شعبه فعال می باشد که برای مشاهده لیست این شعب می توانید اینجا کلیک کنید.

لیست شعبات انجمن خوشنویسان ایران در تهران
لیست شعبات انجمن خوشنویسان ایران در تهران

 

جمع بندی

مجموعا می توان گفت یکی از موسسات هنری در کشور در تحت هر شرایطی به فعالیت خود ادامه داده و در مجموع کارنامه مطلوبی داشته، انجمن خوشنویسان ایران بوده است. انجمن خوشنویسان ایران در شهر تهران ۴۰ شعبه ، در دیگر شهر ها و استان های کشور ۳۷۱ شعبه و در کشور های دیگر دارای ۷ شعبه فعال می باشد که در تمام این شعبات فرایند آموزش هنرجویان و علاقه مندان به هنر اصیل ایرانی خوشنویسی در جریان است.

اشتراک گذاری