آموزش تیزکردن قلمتراش توسط استاد ناصر وفا

تیزکردن قلمتراش دغدغه همه خوشنویسان

یکی از دغدغه های مهم خوشنویسان این است که تیزکردن قلمتراش چطور انجام می شود؟ لازم است بدانید تمام قلمتراش ها کند می شوند و این اتفاق طبیعی است. در واقع هرقدر کیفیت قلمتراش بالاتر باشد، تیغه دیرتر کند می شود و اگر یک قلمتراش حرفه ای تهیه می کنید نباید انتظار داشته باشید که تیغه ها اصلا کند نشوند. اما در موضوع کند شدن تیغه های قلمتراش ، نکته مهمتر از کیفیت، نحوه استفاده از قلمتراش است. در استفاده از قلمتراش باید کمال دقت را داشته باشید، زیرا اگر نحوه استفاده شما نادرست باشد، نتنها بهترین تیغه ها سریعاً کند خواهند شد، بلکه ممکن است تیغه ها آسیب ببینند.

 

آموزش تیزکردن قلمتراش توسط استاد ناصر وفا

لازم است بدانید برای تیز کردن قلم تراش ها از سنگ رومی استفاده می کنند. سنگ رومی یکی از لوازم خوشنویسی است که برای تیز کردن قلمتراش استفاده می شود. در این ویدیو استاد ناصر وفا، فرزند مرحوم استاد باقر وفا از بزرگترین قلمتراش سازان معاصر، راجع به نگهداری از سنگ رومی و تیزکردن قلمتراش خوشنویسی توضیحاتی را بیان می کنند.

 

 

دو نکته مهم برای جلوگیری از کندشدن تیغه قلمتراش

همانطور که گفته شد، استفاده نادرست از قلمتراش می تواند باعث آسیب دیدن تیغه ها شود. به همین منظور باید در استفاده از قلمتراش بسیار دقت کنید. در این زمینه چندین مساله وجود دارد که دو مورد مهمتر آن را بیان می کنیم. مورد اول در مورد نحوه تراش است. در تراش قلم های سفت و محکم مانند قلم خیزران، قلم بامبو و قلم جنوبی سعی کنید در چند مرحله میدان قلم را بردارید و از میدان برداری یکباره قلم خودداری کنید. زیرا به علت بافت بسیار محکم این قلم های خوشنویسی، برداشتن یکباره میدان قلم فشار بسیار زیادی به لبه تیغه وارد کرده و باعث لب پر شدن تیغه می شود.

مورد دوم هم انتخاب قط زن مناسب است. قط زن های چوبی و یا قطزن پلیمری محدودیتی در استفاده ندارند اما در استفاده از قط زن شاخ و قط زن استخوان شتر  بسیار دقت داشته باشید. به دلیل بافت بسیار سفت قط زن استخوان شتر و قطزن شاخ گوزن که بعضا در قط زن ها استفاده می شود؛ اگر فشار وارد شده به تیغه زیاد باشد ممکن است تیغه را سریعا کند و یا حتی لب پر کند. پیشنهاد می شود از قط زن های استخوان شتر و شاخ گوزن تنها برای دانگ های ریز مانند کتابت و چلیپا استفاده کرده و برای دانگ های مشقی ، جلی و کتیبه از قط زن استخوان شتر استفاده نکنید. زیرا هرمقدار دانگ قلم درشت تر می شود، فشاری که باید روی تیغه قلمتراش وارد کنید تا قلم قط زده شود نیز بیشتر می شود و این فشار زیاد اگر روی قط زن استخوان شتر و یا شاخ گوزن وارد شود باعث آسیب دیدن تیغه می شود. اما قط زن های چوبی، قط زن پلیمری و یا زردپی چنین مشکلی ندارد و هرمقدار هم که فشار زیاد روی تیغه وارد شود آسیبی به تیغه وارد نمی شود.

به طور کلی مهمترین عاملی که باعث کندشدن تیغه های قلمتراش می شود، استفاده نادرست از قلمتراش است. به همین جهت باید در استفاده از قلم تراش خوشنویسی تان بسیار دقت داشته باشید تا بتوانید یک عمر از قلمتراش استفاده کنید.

اشتراک گذاری