آموزش هنر خوشنویسی
هنر خوشنویسی، زمان بر اما لذت بخش

تمام دانش آموزان در دوران دبستان در کلاس خوشنویسی مدرسه شرکت می کنند و سعی می کنند خط خود را زیبا تر کنند. اما چون کلاس خوشنویسی در مدارس غالباً به صورت اجباری است، ممکن است علاوه بر اینکه خط دانش آموز زیبا نمی شود، خاطره بدی نیز از این هنر غنی ایرانی در ذهن کودک باقی بماند و دیگر هیچ وقت سمت خوشنویسی و خطاطی نرود. اما با افزایش سن فرد و اختیار بیشتر او در انتخاب هایش امکان اینکه مجدداً به هنر خوشنویسی گرویده شود بسیار بیشتر می شود. زیرا فرد زیبایی های هنر خوشنویسی و خط را می بیند و این علاقه به صورت خودجوش در وی شکل می گیرد.

پس از ایجاد علاقه قلبی به خوشنویسی، معمولاً افراد به کلاس های خوشنویسی، چه کلاس حضوری خوشنویسی و چه کلاس مجازی خوشنویسی مراجعه می کنند و با هزینه ای نه چندان بالا وسایل و لوازم خوشنویسی و خطاطی را مانند قلم خوشنویسی ، کاغذ خوشنویسی ، مرکب خوشنویسی ، دوات و لیقه ، و جاقلمی خوشنویسی تهیه کرده و به تمرین خوشنویسی می پردازند.

سرمشق کلاسی استاد یادگار خیام با متن «هنرمند نشنیده ام عیب جوی»

نکته ای که هنرجویان جدید خوشنویسی باید به آن توجه کنند آن است که خوشنویسی با قلم معمولا به قصد خوش خط شدن در نوشتن روزمره انجام نمی شود و بیشتر خوشنویسانی که خوشنویسی با قلم را دنبال می کنند به دلیل لذات روحی و آرامش بخش کم نظیر این هنر پیگیر آن هستند. البته این به آن معنا نیست که خوشنویسانی که با قلم خوشنویسی می کنند دارای خط روزمره نامناسبی هستند؛ بلکه طی مسیری که آنان برای رسیدن به زیبایی های منحصربه فرد هنر خوشنویسی و خطاطی طی می کنند، خط روزمره و خودکاری آنان نیز رشد کرده و به حد اعلا می رسد که منطبق با ضرب المثل «چون که صد آمد نود هم پیش ماست» می باشد.

یکی از ذهنیت های اشتباهی که هنرجویان جدید خوشنویسی در ذهن خود دارند، آن است که انتظار دارند به سرعت بتوانند مانند استاد خود نگارش کنند و همین ذهنیت اشتباه می تواند باعث ناامیدی آنان شود و آنان را از ادامه دادن تمرین دلسرد کند. در صورتی که اصلا اینطور نیست و خوشنویسی هنری بسیار زمان بر است به طوری که سال ها زمان لازم است تا فرد به مرحله استادی برسد و زیبایی بی نقص خط نستعلیق و یا خط شکسته نستعلیق را در آثار خود نشان دهد.

به همین منظور به تمامی هنرجویان توصیه می شود سعی کنند از مسیر خوشنویسی و پیشرفت هایی که به مرور در خطشان ایجاد می شود لذت ببرند. زیرا هنر خوشنویسی بسیار زمان بر است و تمرکز کامل روی مقصد که رسیدن به درجه استادی است می تواند شما را از لذت بردن در طول آموزش این هنر وادارد.

ذکر این نکته هم لازم است که بدون شک کیفیت لوازم خوشنویسی تأثیر قابل توجهی بر کیفیت تمرین شما دارد، اما بدان معنا نیست که تضمین کننده رشد و پیشرفت شماست. لوازم خوشنویسی تنها نقش ابزار را دارند و در کنار مهارت می توانند نتایج خیره کننده ای رقم بزنند. مهمترین عامل برای پیشرفت در خوشنویسی، تمرین مکرر و پیوسته زیر نظر استاد مجرب است، ولاغیر.

اگر قصد تهیه و خرید بهترین لوازم خوشنویسی را دارید، هرکجای کشور که هستید کافیست به سایت ماناخط مراجعه نمایید. در فروشگاه ماناخط می توانید تمام انواع لوازم خوشنویسی و خطاطی را مانند قلم خوشنویسی ، قلمتراش خوشنویسی ، زیردستی خوشنویسی ، کاغذ خوشنویسی ، انواع دوات و لیقه خوشنویسی ، سنگ رومی ، مهره خوشنویسی ، مرکب خوشنویسی و … تیهه کنید و در سریع ترین زمان ممکن همراه با ضمانت اصالت و سلامت دریافت نمایید.