چه زمانی باید تراش قلم را بیاموزیم؟

یادگیری هنر خوشنویسی مراحل مختلفی دارد. در ابتدا هنرجو شروع به تمرین سرمشق های استاد می کند و هرقدر مهارت بیشتری پیدا می کند، تمارین پیچیده تری به وی داده می شود تا بتواند مهارت خود را بهبود دهد و به زیبایی بصری در خط خویش دست یابد. معمولا در سطوح اولیه خوشنویسی مانند سطح مقدماتی تا سطح عالی، استاد انجام تراش قلم هنرجو را تقبل می کند. اما از سطح عالی و یا ممتاز به بعد تراش قلم به خود هنرجو واگذار می شود. این اتفاق دو دلیل مهم دارد.

۱) در سطوح عالی و ممتاز معمولا هنرجو ها به سراغ قلم های متفاوتی می روند و تراش تمام قلم های هنرجو برای استاد میسر نیست. زیرا استاد باید قلم های دیگر هنرجویانش را هم بتراشد.

۲) اما دلیل مهمتر آن است که تراش قلم بسیار وابسته به عادات دست فرد است. به این معنا که تنها خود شما می توانید بهترین تراش قلم را برای خود رقم بزنید.

به همین جهات وقتی هنرجو به سطوح میانی هنر خوشنویسی دست پیدا می کند لازم است یادگیری تراش قلم را نیز شروع نماید.

تراش قلم خوشنویسی با قلمتراش

 

برای تراش قلم چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای یادگیری و آموزش تراش قلم به سه چیز احتیاج دارید. برای تراش قلم ابتدا لازم است که از استاد خوشنویسی خود بخواهید تراش قلم را به شما بیاموزد. یک استاد ماهر می تواند مراحل و نکات تراش قلم را برای شما توضیح دهد اما تراش قلم نکات ظریفی دارد که تنها با تجربه و تمرین می توانید به آن دست پیدا کنید. مورد دومی که به آن نیاز دارید ابزار تراش قلم، یعنی قلمتراش و قط زن است که می توانید از فروشگاه ماناخط تهیه بفرمایید و مورد سوم که مهمترین مورد است پیگیری و تلاش مداوم در زمینه آموزش تراش قلم است.

اصلا انتظار نداشته باشید با چند بار توضیح استاد و یا دیدن ویدیو آموزش تراش قلم اساتید بتوانید قلم را به خوبی بتراشید. یادگیری کامل تراش قلم امری زمان بر است و چندین ماه طول می کشد تا بتوانید قلمی بتراشید که قابلیت نوشتن و استفاده داشته باشد. به همین دلیل در این مسیر اصلا دلسرد نشوید و بدانید تمام خوشنویسان این مراحل را طی می کنند و یادگیری تراش قلم اولا نیازمند دقت بسیار و ثانیا زمان بر است.

 

چه قلمتراش تهیه کنیم؟

همانطور که گفتیم، مهمترین ابزاری که در تراش قلم خوشنویسی نیاز دارید قلمتراش خوشنویسی است. قلمتراش نوعی چاقوی مخصوص است که به طور خاص برای تراش قلم خوشنویسی تولید شده است. دقت کنید تراش قلم با کاتر و یا چاقوی معمولی بسیار خطرناک است و امکان اینکه به خودتان اسیب بزنید بسیار بالاست، همچنین معمولا نتیجه مناسبی هم نمی دهد. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که یا قلم نتراشید و یا اگر قصد تراش قلم دارید از قلمتراش استفاده بفرمایید. اما برای خرید قلمتراش لزوما نباید هزینه ی سنگینی کنید. زیرا قلمتراش ها انواع مختلفی دارند که بسته به نیاز خود می توانید از بین مدل های مختلف قلمتراش انتخاب نمایید. در ماناخط ما قلمتراش های خوشنویسی را به ۳ دسته کلی تقسیم می کنیم که در ادامه به معرفی آنان خواهیم پرداخت.

۱) قلمتراش های هنرجویی : قلمتراش های هنرجویی برای شروع تراش قلم مناسب اند. این قلمتراش ها کیفیت متوسطی دارند و برای قلم های کتابت، چلیپا و مشقی مناسب اند و البته هزینه بسیار مناسبی در مقایسه دیگر قلمتراش ها دارند.

۲) قلمتراش های نیمه حرفه ای : قلمتراش های نیمه حرفه ای قلمتراش هایی هستند که کیفیت ساخت بالایی دارند اما چون تزیینات کمی دارند قیمت شان نسبتا مناسب است. عزیزانی که به دنبال یک قلمتراش کارامد اما با قیمت مناسب هستند می توانند از میان این قلمتراش ها انتخاب نمایند.

۳) قلمتراش های حرفه ای : قلمتراش های حرفه ای علاوه بر دارا بودن بهترین سطح کیفیت ممکن دارای تزیینات خاصی نیز هستند. این قلمتراش ها معمولا توسط خوشنویسان حرفه ای و یا اساتید استفاده می شوند.

 

جمع بندی

به طور کلی می توان گفت یکی از مهمترین مهارت هایی که هر خوشنویسی برای رشد در زمینه هنر خوشنویسی داشته باشد. مهارت تراش قلم است. برای آموزش تراش قلم کافیست هنگامی که به سطوح میانی خوشنویسی رسیدید از استاد خود بخواهید تراش قلم را به شما بیاموزد. سپس به تهیه قلمتراش خوشنویسی و قط زن خوشنویسی مبادرت نمایید و نهایتا تمرین و تمرین و تمرین. یادگیری کامل تراش قلم زمان بر است و نباید انتظار داشته باشید طی چند جلسه کاملا بیاموزید و قلم های خود را بتراشید. همچنین برای تهیه قلمتراش های خوشنویسی تنها کافیست به سایت ماناخط مراجعه بفرمایید و متناسب با نیاز و خواسته خود قلمتراش مناسب تان را تهیه کنید. در مورد این موضوع هر سوالی که داشتید می توانید با پشتیبانی فروشگاه ماناخط مشورت نمایید تا به صورت کامل راهنمایی شود.