یادگیری خوشنویسی بدون استاد و شرکت در کلاس ممکن است ؟

هنر خوشنویسی یکی از هنرهای سنتی ایرانی است که افراد بسیاری در داخل و خارج کشور آموزش و یادگیری آن را دنبال می کنند. همانطور که در مجله ای با نام « هنر خوشنویسی، زمان بر اما لذت بخش » به این مساله پرداختیم که یادگیری هنر خوشنویسی زمان بر است و نمی توان انتظار داشت مراتب پیشرفت خوشنویسی را به سرعت طی کنیم. یکی از دلایلی که می توان برای این موضوع بیان کرد آن است که هنر خوشنویسی حالت مدوّن و اکادمیک ندارد و بسیاری از مطالب آن به طور سینه به سینه به ما رسیده و به آیندگان نیز خواهد رسید. همین مساله باعث می شود که هنرجویان در ضمن یادگیری اصول خوشنویسی، نکات مهمی را خودشان کشف کرده و می آموزند.

آموزش خوشنویسی توسط استاد علی مهری

 

چرا هنر خوشنویسی خودآموز نیست؟

اما ممکن است این سوال پیش آید که آیا خوشنویسی را می توان بدون حضور در کلاس های خوشنویسی و بدون نظارت استاد آموخت یا خیر ؟ بگذارید برای پاسخ به این سوال مثالی از هنر موسیقی بزنیم. در آموزش موسیقی، جدای از شیوه نواختن و مبانی موسیقی، یکی از آموزش هایی که هر نوازنده باید بیاموزد شنیدن صحیح است که برای آموختن این مهارت لازم است هنرمند در کلاس های مربوطه شرکت کند. در خوشنویسی نیز همینطور است، در مسیر آموزش خوشنویسی شما تنها مبانی نگارش خط را نمی آموزید؛ بلکه یاد می گیرید درست و دقیق ببینید. یادگیری این مهارت بی گمان نیاز به استفاده از تجربیات کسی دارد که خود این نکات را بداند و بتواند چنین ظرافت هایی را به شما معرفی کند. به همین منظور در یادگیری خوشنویسی، مخصوصا خوشنویسی با قلم، اگر کسی بخواهد بدون شرکت در کلاس خوشنویسی و بدون حضور در محضر استاد خوشنویسی، خوشنویسی را بیاموزد مسیر بسیار سخت تر و طولانی تری خواهد داشت. اما حضور در کلاس های خوشنویسی تنها به منظور یادگیری خوشنویسی نیست. بلکه محیط و فضای کلاس های خطاطی و خوشنویسی معمولا فضای هنری، دوستانه و بسیار دلنشینی است که می تواند شما را از مشکلات روزمره برهاند.

کلاس خوشنویسی در انجمن خوشنویسان ایران شعبه قلهک

 

انواع کلاس های خوشنویسی، حضوری و مجازی

امروزه کلاس های خوشنویسی تنها محدود به حضور فیزیکی و به اصطلاح کلاس های حضوری نمی شود، بلکه با پیشرفت شبکه های اجتماعی و نهادینه شدن ارتباطات اینترنتی در کشور، بسیاری از دوره های آموزشی، من جمله کلاس های هنری به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می شود. به همین دلیل اگر در شهر های بزرگ ساکن نیستید تصور نکنید که به اساتید ماهر و قوی دسترسی ندارید؛ بلکه می توانید به صورت مجازی از کلاس ها و آموزش های اساتید مطرح خوشنویسی استفاده نمایید.

نگارش خط شکسته نستعلیق با قلم

 

کلاس حضوری و مجازی خوشنویسی چقدر تفاوت دارند ؟

شاید به این مساله بیاندیشید که تفاوت کلاس های حضوری و مجازی تا چه حد می تواند باشد. در کلاس حضوری شما دسترسی مستقیم به استاد و فضای کلاس دارید اما در کلاس مجازی این دسترسی محدود تر است. در کلاس حضوری تمارین خوشنویسی خود را شخصا نزد استاد خواهید برد و استاد توضیحات لازم را همانجا برای شما بیان می کند. اما در کلاس مجازی لازم است تصویر تمرین خود را برای استاد ارسال نمایید و استاد رفع اشکال تمارین شما را در قالب تصویر، پیام صوتی و یا فیلم آموزشی برای شما ارسال می کند. مجموعا نمی توان گفت کلاس مجازی بازدهی برابر با کلاس حضوری دارد، اما می توان گفت در شرایطی که امکان شرکت در کلاس حضوری وجود نداشته باشد، شرکت در کلاس مجازی می تواند گزینه بسیار مناسبی تلقی شود.

تمرین خوشنویسی از روی سرمشق با قلم دزفولی

 

چطور در کلاس های خوشنویسی شرکت کنیم؟

کلاس های حضوری خوشنویسی معمولا در شعب انجمن خوشنویسان ایران برگزار می شود. خوشبختانه انجمن خوشنویسان ایران در تمام استان ها و شهر ها شعبه دارد و از حضور هنرجویان علاقه مند به خوشنویسی استقبال می کند. برای شرکت در کلاس های انجمن خوشنویسان ایران کافیست به نزدیک ترین شعبه انجمن مراجعه نمایید. برای مشاهده لیست شعب انجمن خوشنویسان ایران در تهران، اینجا و برای مشاهده لیست شعب انجمن در دیگر استان ها و شهر ها اینجا کلیک کنید. همچنین برای شرکت در کلاس های مجازی خوشنویسی می توانید به صفحات مجازی اساتید مراجعه کرده و در مورد کلاس های مجازیشان سوال کنید، قطعا شما را راهنمایی خواهند کرد.

شرکت در آزمون انجمن خوشنویسان توسط یکی از هنرجویان
شرکت در آزمون انجمن خوشنویسان توسط یکی از هنرجویان

 

نتیجه گیری

در مجموع بنا بر تجربه اساتید و خوشنویسان حرفه ای، شرکت در کلاس خوشنویسی می تواند مسیر شما در آموزش خوشنویسی را بسیار هدف مند تر و کم خطا تر کند. همچنین آموزش هنر خوشنویسی به خودی خود مسیر طولانی و بلند مدتی دارد و اگر به صورت خودآموز بخواهید خوشنویسی را بیاموزید، نه اینکه نمی شود، ولی مسیر طولانی تری خواهید داشت.